W niedzielę 19 września będziemy rozważać kolejny fragment z Księgi Objawienia Jana (Apokalipsy), zapowiedź tego, o czym będziemy mówić znajduje się poniżej.
"Do anioła kościoła w Filadelfii napisz..."
Określenie „Filadelfia”
oznacza miłość braterską. Nazwa miasta wywodzi się od
jej założyciela – władcy Pergamonu Attalosa II Filadelfosa (159-139 r. przed
Chr.). Attalos II zyskał przydomek Filadelfos dzięki szczególnej więzi ze swoim
bratem Eumenesem, wobec którego było lojalny mimo licznych prób ich skłócenia.
Obecnie Filadelfia nosi nazwę
Alashehir (od Allah Sher, czyli
„Miasto Boga”).
W starożytnej Filadelfii (liczącej około 10 tys. mieszkańców)
odbywały się doroczne igrzyska sportowe zwane Philadelphia, obchodzone ku czci wzajemnej miłości braterskiej.
Okolice miasta słynęły z winnic. Miasto było znane z bijących gorących źródeł,
rzemiosła wełnianego i skórzanego.
Filadelfię nazywano też
„Małymi Atenami”, ze względu na liczne świątynie i festiwale, które
organizowano ku czci bogów i cesarzy. Szczególną czcią był otoczony Dionizos[1]
(rzymski Bachus). Na monetach pochodzących z tego miasta znajdowały się wizerunki
Bachusa i bachantek[2].
W 17 r. po Chr. misto zostało
zniszczone przez trzęsienie ziemi. Po odbudowie przyjęło na krótko nazwę
Neocezarea, lecz za panowania Nerona powróciło do poprzedniej nazwy.
Do wspólnoty chrześcijańskiej
w Filadelfii kierowali swoje listy w II wieku po Chr. Polikarp, biskup
Smyrny, i Ignacy z Antiochii.
[1] W mitologii greckiej bóg płodności, dzikiej natury,
winnej latorośli i wina, reprezentujący jego upajający i dobroczynny wpływ.
[2] Menady
(także bakchantki, bachantki, gr. Μαινάδες Mainádes
‘szalejące’, gr. Bάκχαι Bákchai, łac. Maenades, Bacchae) –
1. w mitologii greckiej towarzyszki Dionizosa; 2. czcicielki Dionizosa
(Bachusa).